Poolse Wijn

Wat zijn de Poolse culinaire hoogte- en dieptepunten?
Wissel hier je recepten uit voor bigos, pierogi, barszcz, żurek, enz.

Poolse Wijn

BerichtDoor Bert op 09 Nov 2009 22:27

Tijdens ons laatste bezoek aan Opole gingen we ter afsluiting eten in restaurant ,,Starka,, het eten was goed helemaal mijn stijl, lekker vet en veel maar omdat de wijn die we uitgekozen hadden niet meer te krijgen was raadde de ober ons een andere wijn aan, een Poolse ik wist niet eens dater een Poolse wijn bestond de naam is Acolon en komt uit de buurt van Wroclaw.
Kan iemand mij er meer over vertellen?
Bert
Liefhebber

Re: Poolse Wijn

BerichtDoor borenbas op 10 Nov 2009 10:02

Bert

Acolon is de naam van een blauwe druif. Deze is ontwikkeld in Weinsberg in Duitsland.
De wijn van deze druif zou je een kruizing kunnnen noemen van de rode Duitse wijnen Dornfelder en Lemberger. Vooral Dornfelder is populair en betaalbaar en in Duitsland volop verkrijgbaar, maar ook in Nederland.
Ik zelf heb Dornfelder vaak in huis. Mijn favoriete restaurant Palac Lomnica heeft Dornfelder als huiswijn.

De door jou bedoelde wijn Acolon uit de omgeving van Wroclaw kun je hier terugvinden:

http://www.jakpragnewina.pl/index.php?p ... 121&area=1

De prijs van 49 Zlotych vind ik veel te hoog, zeker als ik die vergelijk met de prijs van Dornfelder.
Voor 49 Zlotych kan ik in Polen zeer goede wijnen van elders uit de wereld kopen.

borenbas
Copyright Borenbasoflochfroggie.© All rights reserved.
Alleen voor berichten of delen daarvan ,waarvan ik persoonlijk de auteur ben.

Though I look old. yet I am strong and lusty.

( W.Shakespeare, As you like it, Act II scene III)
borenbas
Polen Forum antiek

BerichtDoor Informatief op 10 Nov 2009 23:19

Per glas of per fles?

De prijs voor de echte Champagne gaat dalen, helaas gaat de prijs van een vat olie skyhigh.

Dus wie is er in het voordeel?
keep (y)our playground clean!
Informatief
Polen Forum antiek

BerichtDoor borenbas op 11 Nov 2009 11:33

Informatief schreef:Per glas of per fles?

De prijs voor de echte Champagne gaat dalen, helaas gaat de prijs van een vat olie skyhigh.

Dus wie is er in het voordeel?

Informatief

De prijs geldt per fles. Kun je nagaan wat een glas van deze wijn in een restaurant kost. Je wordt daar dan behoorlijk geflest. :verrast:

borenbas

borenbas
Polen Forum antiek

BerichtDoor Informatief op 28 Feb 2010 14:41

Borenbas,

Ik ben totaal een leek op het gebied van wijn, maar heb een fles Cote Du Rhone 2007 van Chateau Beauchene, is dat iets? Of gootsteen werk?
Informatief
Polen Forum antiek

BerichtDoor borenbas op 28 Feb 2010 19:11

Informatief schreef:Borenbas,

Ik ben totaal een leek op het gebied van wijn, maar heb een fles Cote Du Rhone 2007 van Chateau Beauchene, is dat iets? Of gootsteen werk?

informatief

Dat is een goed wijntje. Je hebt niet aangegeven of het een witte of een rode is. Dat maakt verder niets uit. Beide hebben als rap[ortcijfer een 7,5. Prijs ongeveer € 10.

borenbas

borenbas
Polen Forum antiek

BerichtDoor Informatief op 01 Mrt 2010 19:46

Het is een rode wijn.
Als relatiegeschenk gekregen dus ik moet niet klagen.
Informatief
Polen Forum antiek

BerichtDoor Przyrodnik op 01 Mrt 2010 20:05

Weet je wat, ik zet hier een lijst van de voorraad aan wijn die ik hier heb :knipoog:

Kaapse Pracht (Chenin Blanc / Chardonnay Vonkelwyn). Brut. 2003. Wit. Land van herkomst: Zuid-Afrika. "Hierdie vonkelwyn is afkomstig van die wingerde van die pragtige Wes-Kaap. Elegant, met 'n mondvullende vrugtige karakter. Geskik om te geniet tydens gesellige geleenthede."
(inderdaad, ik heb weinig contact gehad met Zuid-Afrikanen, maar toen ik er een sprak in Slowakije, bleek het erg makkelijk communiceren met deze jongeman).

Alte Weinschranke. Weiss. Aromatisiertes weinhaltiges Getrank. Mindestens haltbar bis: 08/2009. Is misschien geen wijn. Door het lage percentage drinkt het wel lekker weg. Ik hou namelijk niet van wijn. Herkomst: Moezeldal, Duitsland.

Veuve Amiot. Demi-Sec. Van Saumur. Zonder jaartal. Herkomst: Loire-dal, Frankrijk.

Verdicchio dei castelli di Jesi. Classico. 2008. Rood. Herkomst: Montecarotto An, Italie.

Morgon. Chateau des Lummieres. 2004. Rood. Herkomst: Beaune, Frankrijk. Dernier bouteille en stock.

Chenas Quartz. 2006. Cru du Beaujolais. Rood. Herkomst: Vilie-Morgon. Deux bouteilles en stock.

Moulin a Vent, domaine de Pourpre. 2003. Cru du Beaujolais. Rood. Herkomst: Moulin a Vent. Dernier bouteille.

Chateau des Jacques, Moulin a Vent. 2005. Rood. Herkomst: Moulin a Vent. Trois bouteilles en stock.

Champagne. Vve Pelletier & Fils. Demi-Sec. Geen jaartal. Herkomst: Epernay.

Il Colle. Proseco. Vino friggante. Herkomst: San Pietro di Feletto, Italie.

Welmoed. Cabernet Sauvignon. 2008. Rood. Herkomst: boerderij Welmoed, Zuid-Afrika.

Corbieres. Rood. 2007. Frankrijk.

Polskie wino musujace gazowane biale podlaskie. Van 2005. Wit. Herkomst: Bilgoraj, Polen.

Tradition rouge. Souple et doux. Van de bekende (???) wijnimporteur Siebrand. Over bocht gesproken... :lol:
Przyrodnik mówi: "KOCHAM PUSZCZA".
Bijdrage © Przyrodnik © Alle Rechten Voorbehouden
Przyrodnik
Burgemeester van Warszawa

BerichtDoor Przyrodnik op 01 Mrt 2010 20:54

Ik schreef dat ik niet van wijn houd. Dat is wellicht niet juist. Alleen consumeer ik het niet echt vaak. Vandaar een kleine voorraad wijntjes. Op de Poolse fles en het bocht van de Alte Weinschranke allemaal cadeautjes. Laatst tikte ik een "Handboek voor de Wijnliefhebber" op de kop voor acht hele eurocenten (daar moet een Pool ongeveer twee minuten voor bedelen). Ik lees nu dat de Beaujolais wijnen vaak rustig vier tot acht jaar mogen rijpen. Ik was onbewust goed bezig, maar hoorde ook wel eens dat een goede wijn erg lang goed blijft.

Een lichte Riesling wijn uit het Moezeldal van Rijnland-Pfaltz of Luxemburg, heerlijk in het voorjaar!

Ja, het gaat niet over Polen, maar dat maakt niet uit. Wijn kan me zo vrolijk maken :lol:
Przyrodnik

BerichtDoor Informatief op 01 Mrt 2010 21:01

Misschien zit het feit dat ik geen wijn drink tussen mijn oren, en mis ik iets goddelijks. Zo ben ik wel een enorme liefhebber van kaas, en passen wijn en kaas goed bij elkaar.

Als ik dit lees: Vorig jaar ben ik met Pasen wel naar mijn ouders gefietst. Dat was ongeveer 155 kilometer, langs de Achelse Kluis, bijna de afstand tussen Konin en Nowy Tomysl.

Dan denk ik aan Trappistenbier. En bier kan ook een goede combinatie vormen met kaas.

Weet iemand hoe dit is afgelopen?

Warszawa (Polen) en Bratislava (Slowakije)

Nu Polen en Slowakije hun diplomatieke problemen hebben opgelost, gaan ze elkaar nu voor meer triviale zaken te lijf: kaas. De Europese Unie wilde de Poolse kaas Oscypek erkennen als beschermd merk, maar net voor de deadline om bezwaar te maken heeft de Slowaakse landbouwminister geclaimd dat de Ostiepok kaas van oorsprong Slowaaks is.

De Polen stellen dat hun Oscypek kaas uit 60% schapenmelk bestaat en de Slowaakse Ostiepeok uit 80% koeienmelk. De kazen kunnen dus nooit hetzelfde zijn. De Europese Unie heeft de landen nu gevraagd onderling een goede oplossing te zoeken.
Informatief
Polen Forum antiek

BerichtDoor pietje bell op 03 Mrt 2010 15:01

Ze maken het nu van geitenmelk,geintje ik weet het niet.Maar over wijn gesproken,sommige zijn echte bewaar wijnen,en worden ook steeds lekkerder,sommige totaal niet,en zijn met een jaar of 2 rijp voor de gootsteen.Ik zelf hou het maar bij een biertje,maar om snel resultaat tehebbeb,moet je toch aan de wodka zitten.Volgens mijn Russische kamaraad.En die kan het weten,en zelf heb ik het resultaat van hem menig maal meegemaakt.Maar wel gezellig.Hij is wederom weer opgepakt,en wacht op uitlevering naar Rusland.Heb alles maar weer voor hem geregeld,en van de zomer komt hij wel weer aanwaaien.
Cos podobnego
pietje bell
Polen Forum antiek

BerichtDoor Przyrodnik op 03 Mrt 2010 15:50

Ja, wodka ja. Ik vier met Carnaval vijf dagen feest. Een dag schoot ik het doel voorbij. Oorzaak een mixdrankje dat ik bij me had. Het bestond uit een mix van Poolse wodka en Oekrainse wodka. Wodka-wodka mix dus. Toen ging het hard :verrast:

Laatst een feestje bij mij thuis. We hadden een fles "balsam" (45%) uit Oekraine ontdekt. Deze ging leeg. Toevallig werd de voorraad die avond aangevuld met een fles Letse "balsam". (Voor het perspectief, de fles was al half leeg, dus ik denk dat een stuk of 8 mensen er 1 of 2 sjotjes van hebben genomen en toen was de beer los (nog net geen striptease)).

Ik zweer je, het is rotzooi. Maar bij wilde huisfeestjes, bruiloften en strand- en kampeerbijeenkomsten is het altijd van de partij :evil:
Przyrodnik

BerichtDoor pietje bell op 04 Mrt 2010 11:48

Gelukkig kan ik heel wat hebben Frank,wat bier betreft en evenzo wodka.En toch als ik de hele avond aan de wodka zit,is minder zwaar als aan het bier zitten.Van bier raak je op een gegeven moment vol,en dan bedoel ik eigenlijk,ja[,het lijkt wel topsport],niet goed in je ritme zitten.Drinken en naar de w.c moeten.
Maar ik moet toegeven,voorheen was de herstel periode sneller na een paar daagjes barrellen.Daarom doe ik het nu rustiger aan,even de zondagmiddag van een uur of drie tot een uur of tien,even gezellig aanzitten,met mijn kompanen,en soms nog wel eens een zaterdagavond.Wijn drinker ben ik niet,krijg je alleen maar dorst van.En het is net ranja.Port gaat nog wel,maar dit zit hem in de alkohol,een goeie zware port is ook nog wel smaakvol.
Cos podobnego
pietje bell
Polen Forum antiek

BerichtDoor thomasz1 op 04 Mrt 2010 18:01

pietje bell schreef:Gelukkig kan ik heel wat hebben Frank,wat bier betreft en evenzo wodka.En toch als ik de hele avond aan de wodka zit,is minder zwaar als aan het bier zitten.Van bier raak je op een gegeven moment vol,en dan bedoel ik eigenlijk,ja[,het lijkt wel topsport],niet goed in je ritme zitten.Drinken en naar de w.c moeten.
Maar ik moet toegeven,voorheen was de herstel periode sneller na een paar daagjes barrellen.Daarom doe ik het nu rustiger aan,even de zondagmiddag van een uur of drie tot een uur of tien,even gezellig aanzitten,met mijn kompanen,en soms nog wel eens een zaterdagavond.Wijn drinker ben ik niet,krijg je alleen maar dorst van.En het is net ranja.Port gaat nog wel,maar dit zit hem in de alkohol,een goeie zware port is ook nog wel smaakvol.

Maar heb jij het zelfde als ik dan?? als ervaren bierdrinker ??? als je je ogen dicht doe en je ziet geel zit je dan ook vol ???? :lol: :lol: :lol:
Thomasz
thomasz1
Polen-Forum huisraad

Terugkeren naar Polen culinair