Poolse huzaren

De geschiedenis van Polen is erg boeiend, van Mieszko I in het jaar 966 tot de val van het communisme in 1989. Hier kun je je vragen stellen.
Forumregels
Dit forum is bestemd voor allerlei inzendingen over de geschiedenis van Polen. Zoek je informatie over Mieszko I, Jan Sobieski III of Lech Wałęsa? Stel je vraag hier!
Inzendingen zonder enige relevantie met Polen worden verwijderd.

Poolse huzaren

BerichtDoor Budwilowitz op 31 Mei 2009 17:54

Edelman Michael Budwilowitz nam deel aan de adellijke militaire dienstplicht in 1698, om zodoende land te kunnen verwerven (bron : Prof. Uruski, Rodzina, Poolse adelsalmanak). Polen had in die tijd een ongekend krachtig strategisch middel: de huzaren. Huzaren waren bontgeklede ruiters die beschikten over een grote ruiterkunst. De Poolse huzaren vormden een zwaarbewapende elite-eenheid. Hun tactiek was even eenvoudig als doeltreffend. Een formatie huzaren reed als regel met hoge snelheid van 50 km per uur op de vijand af waarbij zij zich aanvankelijk formeerden in een wijde cirkelvormige boog om vijandelijke kogels zoveel mogelijk te neutraliseren. Hierna sloten zij de gelederen en reden zij aan zij in vol galop op de vijand af met holle lansen van 5 meter lengte die per definitie braken. Vervolgens trokken zij sabels van 1,5 meter lengte of pistolen om hun aanval af te maken (bron : Prof. Iwo Pogonowski). Hij vocht onder Frederik August II die met een Pools-Saksisch leger naar Moldavië trok. Bij de vrede van Karlowitz in 1699 die de oorlog met de Ottomanen beëindigde, kwamen de Saksen met lege handen terug maar kregen de Polen het gebied terug tussen de Dnepr en Dnestr, het in 1672 verloren Podolië., Oekraïne. (bron : Prof. Louis Vos).

Copyright Budwilowitz / All rights reserved / Alle rechten voorbehouden
Budwilowitz
Liefhebber

Re: Poolse huzaren

BerichtDoor Jaap op 31 Mei 2009 22:00

Ik heb grote bewondering hoe je al deze informatie bij elkaar krijgt.
Razend interressant, dus ik lees het graag.
Jaap
Site Admin

Re: Poolse huzaren

BerichtDoor Budwilowitz op 14 Feb 2010 13:20

Beste Jaap,

Hartelijk dank.

Inmiddels is mijn boek verschenen :

www.boek.be/boek/butywid-tot-budwilowitz

en

http://www.selexyz.nl/product/978907983 ... 4wodzCquXQ

Ik hoop jou en de polen-forum bezoekers met deze informatie van dienst te zijn.
Budwilowitz
Liefhebber

Terugkeren naar Geschiedenis van Polen