A4 ter hoogte van Eisenach

Reizen naar en in Polen, vragen en tips over hotels, campings, cafe's, restaurants, wat te bezoeken en andere dingen waar je rekening mee moet houden voor een geslaagde vakantie.

A4 ter hoogte van Eisenach

BerichtDoor Przyrodnik op 02 Feb 2010 15:49

De Duitse A4 (E40) vormt een van de wegverbindingen tussen Nederland en Polen. Deze snelweg sluit bij Heerlen aan de op de A76 en bij Zgorzelec sluit de Duitse A4 aan op de Poolse A4.

Onderweg moet je wel even opletten, want de A4 is onderbroken. Delen van deze verbinding lopen over snelwegen met andere nummers. De Duitse A2 (i.c.m. de A30) (E30) is een sneller verbinding, wordt ook wel gekscherend de Warschauerstrasse genoemd. De A4 heeft wat meer schoonheid en oog voor de omgeving, voert ook door allerlei berg- en heuvelgebieden.

Vroeger lag bij Eisenach de grens tussen DDR en BRD. Op het parkeerterrein van Eisenach zijn hieraan nog allerlei elementen te zien die hieraan doen herinneren.

Nu is inmiddels een project uitgevoerd waarbij de A4 een nieuw trace volgt over 25 kilometer afstand. Deze nieuwe weg ligt verder van Eisenach af en voert noordelijk van het Horsel-gebergte waar de oude snelweg over liep. Dit nieuwe trace is in december 2009 opengesteld. De oude snelweg wordt deels afgebroken zoals op dit kaartje is te zien:

Afbeelding

Rood: nieuw trace A4
Paars: bestaand trace A4
Blauw bij Eisenach: vervallen trace A4, ombouw naar rijksweg
Blauwe stippellijn: vervallen trace A4, weg wordt geheel afgebroken
Lichtblauw: nieuw trace A4, nieuwe bruggen

Ik begrijp de details van dit grote project niet zo, maar op het oude trace lag in ieder geval nog een heel grote brug uit de jaren '50 die in slechte staat verkeerde. Verder wilden de Duitsers de A4 verbreden naar 3 rijstroken tussen Dresden en Bad Hersfeld, dus wellicht was dat ook nog een reden: geen ruimte voor verbreding op die oude brug. En tot slot zou het op het nieuwe trace makkelijker zijn om straks een nog te bouwen A44 aan te laten sluiten (dit is de PLANNING).

Ik vond het in ieder geval een beetje vreemd aanvoelen, gewend aan het passeren van een paar grijze gebouwen ter hoogte van de oude binnengrens. Wie niet?
Przyrodnik mówi: "KOCHAM PUSZCZA".
Bijdrage © Przyrodnik © Alle Rechten Voorbehouden
Przyrodnik
Burgemeester van Warszawa

Re: A4 ter hoogte van Eisenach

BerichtDoor podr0znik op 02 Feb 2010 20:02

Ik heb deze route nog niet gereden.

De laatste keer heb ik, op aanraden van borenbas (en Google Maps) de route via A40 (Venlo, Duisburg, Dortmund, verandert in A44 - ook een onderbroken snelweg), Kassel (A7, A38), Halle, Leipzig (A14), Dresden (A4). Ik had daarbij nog te maken met een korte omleiding omdat een kort fragment van de A38 nog niet klaar was. Drie dagen na mijn rit loste dit probleem zichzelf op.

Deze route is mij uitstekend bevallen. Rustig, en niet zo langweilig als de "Warschauerstrasse". De route heeft voor mij echter enkel nut als ik naar het zuidwesten van Polen ga. Naar Warschau is het enigszins om. En om borenbas nu tijdens elke rit naar Nederland lastig te gaan vallen... :twisted:
Daj przykład - Nie bierz
Bierz przykład - Nie dawaj
podr0znik
Moderator

BerichtDoor Przyrodnik op 02 Feb 2010 20:36

De "binnendoorroute" Dresden-Kassel is voor een automobilist vast heel prettig. Als lifter hebben E30 en E40 mijn voorkeur. Komt ook omdat liften op onbekende wegen wat langer duurt. Hangt er natuurlijk vanaf. Laatste keer had ik een rit van Rasthof Auerswalderblick bij Chemnitz tot Rasthof Lichtendorf bij Dortmund, via Bad Hersfeld-A7-Kassel-A44 omhoog.

Mijn laatste reis over de A4 (PL+D) zag er zo uit:

http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 7,22.5&z=6

Toelichting:
Tysmienica - Ivano-Frankivsk: marsrutni taksi
Ivano-Frankvisk - A4 MOP Proszkow (bij Opole): bus (lijndienst Kolomyia (UA) - Plzen (CZ) via Polen, waar uitstappen formeel niet is toegestaan)
A4 MOP Proszkow - Roermond: liften
Roermond - Maastricht: trein / stadsbus

En om borenbas nu tijdens elke rit naar Nederland lastig te gaan vallen... :twisted:

Ik ben afgelopen winter ook nog bij Borenbas in de buurt geweest. Met in de buurt bedoel ik de rotonde waar de Rijkswegen 3 en 30 bij elkaar komen. Ik zat in een rit naar Radomierz, even voorbij Jelenia Gora en ik vond het wel best verder. Lees maar even mee.

In Radomierz vertrok na een kwartier een bus naar Strzegom, reed wellicht nog wat verder, weet ik niet meer. Niet gek, als er minder dan tien per dag rijden. In Strzegom had ik twee mogelijkheden. Verder per bus ofwel rechtstreeks naar bestemming Klodzko of slechts naar Walbrzych en daar nogmaals overstappen. Of de rechtstreekse stoptrein Legnica-Klodzko (officieel Gorzanow, een dorpje even voorbij K) welke ook in Strzegom stopt.

Naast het busstation ~ oh, heerlijk, die "aftandse" plekken ~ was ooit het station Strzegom Miasto geweest. Ik kon dat zien, een local bevestigde het mij. Geen nood, Strzegom had nog een ander station. Op het busstation zelf kon ik overigens opmaken dat er wellicht een rechtstreekse bus naar Klodzko zou rijden, ongeveer drie uur later dan het op dat moment was. Maar er was iets bij gekriebeld, zodat ik niet zeker was. En er was op dat moment niemand om het te vragen.

Het station was na een half uurtje, drie kwartier lopen bereikt. Een van de meest aftandse stations die ik ken, staat me bij, maar och, het was maar een doodnormaal stationnetje, zoals ze allemaal zijn in bepaalde delen van Europa. Alles oud en vies, een onderdoorgang voor de voetgangers om veilig onder het spoor door te komen, staat permanent vol met water en rotzooi. De mensen steken dan ook over via het spoor. Niet om op het andere perron te komen, want daar stoppen geen treinen meer. Goed dat ik een vage notie had van de stoptrein Legnica-Gorzanow. Deze zou na een dik half uur passeren, de laatste van vier of vijf dagelijkse stoptreinen op het traject.

Tot zover dit uitstapje.
Przyrodnik

BerichtDoor Primski op 02 Feb 2010 22:44

Wat bedoel je met de binnendoorroute, is dit korter, mooier en even snel?
Luc
Primski
PolenTourist

BerichtDoor Przyrodnik op 02 Feb 2010 23:05

http://maps.google.com/maps?f=d&source= ... 064209&z=7

Ik noemde het de "binnendoorroute", volgens Google de snelste en kortste verbinding tussen Dresden en Dortmund.
Przyrodnik

BerichtDoor podr0znik op 02 Feb 2010 23:25

Primski schreef:Wat bedoel je met de binnendoorroute, is dit korter, mooier en even snel?
Luc

Dit is een route die nu geheel klaar is en die, wanneer je naar het zuidwesten van Polen wilt, een stuk plezieriger rijden is dan de A2/E30.
Daj przykład - Nie bierz
Bierz przykład - Nie dawaj
podr0znik
Moderator

BerichtDoor klusser op 02 Mrt 2010 18:09

Wanneer je richting Polen rijdt over deze route, krijg je ergens in de buurt va Gotha een parking met kiosk waar ze de echte Thuringer bratwursten op houtskool grillen :grijns:

Er staat een klein bordje langs de kant bij de inrit.
Dit zijn van die Bratwursten die slap in de doos liggen, ze worden steeds over de gril gerold tot ze stijver :beschamend: en mooi bruin zijn.

Een aanrader :applause:
klusser
Polen-Forum huisraad

BerichtDoor Plievo op 03 Mrt 2010 23:22

klusser schreef:Wanneer je richting Polen rijdt over deze route, krijg je ergens in de buurt va Gotha een parking met kiosk waar ze de echte Thuringer bratwursten op houtskool grillen :grijns:

Er staat een klein bordje langs de kant bij de inrit.
Dit zijn van die Bratwursten die slap in de doos liggen, ze worden steeds over de gril gerold tot ze stijver :beschamend: en mooi bruin zijn.

Een aanrader :applause:

Artikeltje voor de afdeling culinair :grijns: Jammer dat het vanaf Emmen zover rijden is :verdrietig:
Als het regent in mei, is april voorbij.
Plievo
Moderator

BerichtDoor Bert op 08 Mrt 2010 23:02

zijn er weg werkzaamheden aan de gang op dit moment, ik ga begin april met de auto naar Opole en mij is aangeraden deze route te rijden, omdat hij veel rustiger is

Onderweg moet je wel even opletten, want de A4 is onderbroken. Delen van deze verbinding lopen over snelwegen met andere nummers. De Duitse A2 (i.c.m. de A30) (E30) is een sneller verbinding, wordt ook wel gekscherend de Warschauerstrasse genoemd. De A4 heeft wat meer schoonheid en oog voor de omgeving, voert ook door allerlei berg- en heuvelgebieden.

Vroeger lag bij Eisenach de grens tussen DDR en BRD. Op het parkeerterrein van Eisenach zijn hieraan nog allerlei elementen te zien die hieraan doen herinneren.

Nu is inmiddels een project uitgevoerd waarbij de A4 een nieuw trace volgt over 25 kilometer afstand. Deze nieuwe weg ligt verder van Eisenach af en voert noordelijk van het Horsel-gebergte waar de oude snelweg over liep. Dit nieuwe trace is in december 2009 opengesteld. De oude snelweg wordt deels afgebroken zoals op dit kaartje is te zien:

Afbeelding

Rood: nieuw trace A4
Paars: bestaand trace A4
Blauw bij Eisenach: vervallen trace A4, ombouw naar rijksweg
Blauwe stippellijn: vervallen trace A4, weg wordt geheel afgebroken
Lichtblauw: nieuw trace A4, nieuwe bruggen

Ik begrijp de details van dit grote project niet zo, maar op het oude trace lag in ieder geval nog een heel grote brug uit de jaren '50 die in slechte staat verkeerde. Verder wilden de Duitsers de A4 verbreden naar 3 rijstroken tussen Dresden en Bad Hersfeld, dus wellicht was dat ook nog een reden: geen ruimte voor verbreding op die oude brug. En tot slot zou het op het nieuwe trace makkelijker zijn om straks een nog te bouwen A44 aan te laten sluiten (dit is de PLANNING).

Ik vond het in ieder geval een beetje vreemd aanvoelen, gewend aan het passeren van een paar grijze gebouwen ter hoogte van de oude binnengrens. Wie niet?[/quote]
Bert
Liefhebber

Terugkeren naar Op vakantie naar Polen