Poolse wolf komt richting Nederland

Dit forum is bedoeld voor Poolse zaken die in het buitenland spelen.
Zo kan een Poolse bibliotheek in Wit Rusland nieuws zijn.
Niet relevante onderwerpen worden zonder discussie verwijderd.
Forumregels
Dit forum is bestemd voor inzendingen die misschien niet direct iets met Polen hebben te maken, maar toch interessant kunnen zijn, omdat ze bijv. een buurland van Polen betreffen of omdat het onderwerp ook in Polen speelt of kan spelen.
Inzendingen zonder enige relevantie met Polen worden verwijderd.

Re: Poolse wolf komt richting Nederland

BerichtDoor Przyrodnik op 09 Mrt 2010 21:16

Ik stond aan het Leikeven op het Landgoed Huis ter Heide en zag aan de horizon de Fuji-fabriek. Met de rolletjes van die fabriek maakte ik mijn natuurfoto's. Moest mijn best doen om te voorkomen dat de Fuji-fabriek er ook op kwam te staan. Of ik zette de fabriek er met opzet wel op. Het was overigens geen fabriek, maar een distributiecentrum. Coca-Cola in Dongen is ook te vinden in de directe omgeving van Huis ter Heide, hoewel je het natuurlijk ook om kan draaien.

Ik zag daar eens meer dan 20 Reeen in een half uurtje en vond dat destijds vrij indrukwekkend.

Het was ook het gebied waar ik mijn eerste Zwarte spechten zag.

Uurtje fietsen vanaf het toenmalig ouderlijk huis.

Afbeelding
Zwarte specht, Dolina Bobra, Dolnoslask, foto Przyrodnik
Przyrodnik mówi: "KOCHAM PUSZCZA".
Bijdrage © Przyrodnik © Alle Rechten Voorbehouden
Przyrodnik
Burgemeester van Warszawa

BerichtDoor kees op 10 Mrt 2010 21:23

Tussen de Moer en Loon op zand lopen veel reeen volgens een vriend van mij die jaagt in heel NB 65000. Mooi vogeltje maar een mooie fabriek zie ik ook graag. Een uur fietsen, kom jij uit Udenhout of Oisterwijk?
u vse tsjastliva
kees
Polen-Forum huisraad

BerichtDoor Przyrodnik op 10 Mrt 2010 21:41

Nee, van de Langstraat, om precies te zijn de Vliedberg bij Vlijmen.

Het door mij graag geraadpleegde Wikipedia heeft een artikel over de Langstraat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Langstraat_%28Noord-Brabant%29

Dat gebied heet Huis ter Heide en daar is de Reeenstand inderdaad erg hoog. Nu kom ik er vrijwel niet meer, maar toen ik er kwam was het er relatief rustig, vergeleken met de aantallen menselijk wild op de Loonse en Drunense Duinen. De Brand is ook een gebied dat vol met Reeen zit. In Tilburg ben ik ze ook eens binnen de komgrens tegen gekomen, wel aan de rand vlak bij de ijsfabriek.

Zoals gezegd, ik denk dat de Wolf moeilijk tegen te houden is. Het is de vraag of "men" de jacht op de soort zou willen openen, want het lijkt mij zeer aannemelijk dat hij zich kan vestigen in Ardennen of Eifel en dan gaat de Wolf gewoon heel vaak dagtochtjes en avonturentripjes naar Nederland maken. Dus de jagers zullen hem dan goed in de gaten moeten houden. Ik denk niet dat dat voor 100% lukt, maar dat merken we over tien jaar.

In Polen ben ik wel eens een vers ree-kadaver tegen gekomen, in de Biebrza-vallei. Misschien heeft daar wel een Wolf huis gehouden, wie zal het zeggen. Het mag van mij in Nederland ook, uit ecologisch opzicht. Dat jagers liever zelf de Reeen afknallen en vervolgens opeten begrijp ik ook. Tegenstrijdige belangen, maar vaak gaan natuurmensen en jagers ook hand in hand.
Przyrodnik mówi: "KOCHAM PUSZCZA".
Bijdrage © Przyrodnik © Alle Rechten Voorbehouden
Przyrodnik
Burgemeester van Warszawa

BerichtDoor pietje bell op 11 Mrt 2010 11:11

Daar waar het eten loopt,komt de wolf naar toe,en ruimt de zwakke exemplaren.Een gezonde situatie.
Cos podobnego
pietje bell
Polen Forum antiek

BerichtDoor rowernik op 11 Mrt 2010 13:12

Przyrodnik schreef:In Polen ben ik wel eens een vers ree-kadaver tegen gekomen, in de Biebrza-vallei. Misschien heeft daar wel een Wolf huis gehouden, wie zal het zeggen. Het mag van mij in Nederland ook, uit ecologisch opzicht. Dat jagers liever zelf de Reeen afknallen en vervolgens opeten begrijp ik ook. Tegenstrijdige belangen, maar vaak gaan natuurmensen en jagers ook hand in hand.

Ik heb in de Biebrza vallei wel meer gezien: wolvenharen, wolvendrollen. Kadavers van ree en een jong eland gedood door wolven (de vraatsporen, haren en drollen wezen op het werk van wolven). De wolven zelf zie je natuurlijk niet. Die zijn veel te schuw.
rowernik
Polen-Forum huisraad

Vorige

Terugkeren naar In relatie met Polen