Vreemde Vogels

Eeuwenoude bossen, "wandelende" duinen, honderden meren en prachtige bergketens: hier kom je alles te weten over de veelzijdige Poolse natuur met flora- en faunasoorten die je in Nederland allang niet meer tegenkomt.

Vreemde Vogels

BerichtDoor Poolsmopje op 02 Feb 2010 18:55

Beste vogelvrienden onder ons,

Sinds kort lopen er vreemde vogels door onze tuin. Het eerste wat ons opviel was een vreemd spoor in de sneeuw. Te klein voor een mens, hond of kat, vos of hert, maar te groot voor een vogel. Eindelijk hebben we dan nu de (boos)doeners ontmoet. Toch vreemde vogels. Het lijkt op een kruising tussen een eend (gelet op de pootafdruk) en een (te dikke) duif. Ze zijn erg leuk om te observeren, en meestal hangen ze hier met een man(vrouw) of vijf rond. Onze kennis over vogels reikt helaas niet zo ver, maar wij zouden heel graag de naam van deze vogels willen weten. Wie o wie? Groetjes vanuit Dobkow.
Bijlagen
een vreemde vogel.jpg
(32.47 KiB) 511 keer gedownload
vreemde vogels 1.jpg
(63.46 KiB) 511 keer gedownload
vier vreemde vogels.jpg
(68.64 KiB) 510 keer gedownload
Poolsmopje
PolenTourist

Re: Vreemde Vogels

BerichtDoor Przyrodnik op 02 Feb 2010 18:59

Dat zijn mooie foto's van Patrijzen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Patrijs

Op het moment heb ik niet veel tijd om te schrijven, misschien later meer.

Ik heb zelf een fotootje van Patrijzen gemaakt bij Maasbracht in Limburg, afgelopen voorjaar. In Nederland is het een zeldzame soort, die in het zuiden wat meer voor zou komen dan elders.
Przyrodnik mówi: "KOCHAM PUSZCZA".
Bijdrage © Przyrodnik © Alle Rechten Voorbehouden
Przyrodnik
Burgemeester van Warszawa

BerichtDoor borenbas op 02 Feb 2010 19:27

Poolsmopke

En wanneer staan deze vogels opde menukaart van Zorza Poranna????????????????????????? :lach:

borenbas
Copyright Borenbasoflochfroggie.© All rights reserved.
Alleen voor berichten of delen daarvan ,waarvan ik persoonlijk de auteur ben.

Though I look old. yet I am strong and lusty.

( W.Shakespeare, As you like it, Act II scene III)
borenbas
Polen Forum antiek

BerichtDoor Przyrodnik op 02 Feb 2010 20:54

Borenbas,

Ik spreek weer voor mijn beurt.

Volgens Wikipedia begint het jachtseizoen op de Patrijs op 11 september. Dus tot die dag is hij beschermd tegen bejaging en vangen.

http://translate.google.nl/translate?js=y&prev=_t&hl=nl&ie=UTF-8&layout=1&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fpl.wikipedia.org%2Fwiki%2FKuropatwa&sl=pl&tl=nl

P.
Przyrodnik

BerichtDoor Informatief op 03 Feb 2010 18:43

Bij foto 1 zei ik meteen patrijs, maar als ik alleen foto 3 zou zien durf ik ook kwartel te zeggen. Je kan het testen.
Als ze niet luisteren zijn het kwartels.

Maar afgaande op jouw beschrijving ga ik toch, net als Przyrodnik, voor de patrijs. Kan alleen niet een link leggen met een pootafdruk van een eend. Die is toch echt anders dan van een patrijs of kwartel.

Eenden:
Bij alle eendesoorten zijn de woerden in hun prachtkleed veel kleurrijker dan de vrouwtjes. Net als ander waterwild beschikken ze over een snelle en krachtige vlucht.

De patrijs en de kwartel zijn hoenders.

Hoenders:
Deze plompe, gedrongen, op de grond levende vogels hebben een stevige, korte snavel, korte breede vleugels en krachtige poten en tenen, waarmee ze de grond open kunnen krabben, op zoek naar voedsel. Bij onraad trachten ze meestal lopend te vluchten. Vliegen is vaak moeizaam.
keep (y)our playground clean!
Informatief
Polen Forum antiek

BerichtDoor Przyrodnik op 03 Feb 2010 20:38

Op de bovenste foto is de grijze borst en de zwarte vlek onderaan de borst zeer duidelijk te zien, daarom onmiskenbaar Patrijs. Ook op de onderste foto is te zien dat de vogel aan de voorzijde een egale kleur heeft en niet de kenmerkende strepen onder de snavel, die de Kwartel bezit. Daarbij is de Kwartel veel kleiner en volgens mij ook veel schuwer.

Patrijzen zag ik regelmatig als ik naar de middelbare school fietste, altijd ongeveer op dezelfde akkers. Het was de zwarte vlek waardoor ik deze vogels met het vogelboek in de hand op naam kon brengen.

Gelukkig voor Borenbas dat het Patrijzen zijn, want Kwartels blijken in Polen jaarrond beschermd te zijn, net als in de Benelux, deze soort heeft zware klappen gehad in het verleden door bejaging en schaalvergroting in de landbouw!
Przyrodnik

BerichtDoor Informatief op 04 Feb 2010 18:34

Hoi Przyrodnik,

Mijn ogen zijn een stuk ouder dan die van jou, en hebben al een hulpmiddel nodig. Zo zie ik op foto 1 niet wat jij ziet. de grijze borst en de zwarte vlek onderaan de borst

Kan ook aan mijn beeldscherm liggen.

Als ik alleen foto 2 ter info zou krijgen, met de vraag wat loopt daar? Zou ik antwoorden bruine kippen.

Met jouw aanvullende informatie is het zeker de patrijs.
keep (y)our playground clean!
Informatief
Polen Forum antiek

BerichtDoor Plievo op 04 Feb 2010 19:02

Kip, patrijs, kwartel, het water loopt mij al uit de mond........ :mrgreen:
Als het regent in mei, is april voorbij.
Plievo
Moderator

Terugkeren naar Natuur in Polen